Jaké jsou 3 klíčové chyby ve firemní komunikaci? A jaké je řešení?

05.06.2024
Všichni to známe. Nebo jsme to minimálně zažili. Informace se předávají v rámci chodbového managementu, když vás někdo odchytí na chodbě. Optimálně ihned při odchodu z či příchodu do práce. Případně když vás vedoucí potká na obědě. Nebo zásadně v dlouhých vysvětlujících mailech, ktere stejně nikdo nečte. 


To jsou takové firemní stálice komunikačních nešvarů. O těch psát nebudu. Ty všichni známe, víme o nich a někdy se případně rozhodneme to změnit. Nebo jim věnuji nějaký další článek. Konkrétně by bylo užitečné se podívat na vazbu maily a porada.

V tomto článku se chci zaměřit na 3️⃣ zásadní komunikační chyby, které narušují vztahy na pracovišti. A často úplně zbytečně, protože nás nenapadne, že tyto způsoby komunikace jsou důvodem napjaté atmosféry a narušených vztahů.

Tak pojďme na to. Jaké chyby to jsou?

1️⃣ NĚCO PŘI KOMUNIKACI PŘEDPOKLÁDÁME, ANIŽ BYCHOM SI TO OVĚŘILI.
 
Při komunikaci předpokládáme, že nám druhý vidí do hlavy a čte myšlenky. Nevidí a nečte.

Není neobvyklé, že pracovník dostane následující nekonkrétní zadání: Úkol budeme plnit jako vždycky úkoly tohoto typu. Takže do toho. Předpokládáme, že pracovník přesně ví, co máme na mysli a co má dělat. Neví.

Nověření porozumění: Takže všichni víme co dělat. Následuje ticho a my předpokládáme, že ticho znamená souhlas. Ticho po nějakém sdělení zpravidla vyjadřuje nezájem, nejistotu či nesouhlas.

Platí pouze to, co je konkrétně a srozumitelně sděleno. Pochopení sdělení můžeme ověřit třeba větou: Co Ti při plnění tohoto úkolu připadá zásadní? 

2️⃣ PRACOVNÍKŮM NEVĚNUJEME  POZORNOST KROMĚ ZADÁVÁNÍ ÚKOLŮ A ŘEŠENÍ NAŠICH PROBLÉMŮ.

3️⃣ KOMUNIKUJEME ZPŮSOBEM, KTERÝ VYHOVUJE POUZE NÁM. 

Netušíme, že existuje osobnostní typologie a každému typu vyhovuje při komunikaci něco trochu jiného.